Cookies

Pre lepšie fungovanie webu používame súbory “cookies”.
Viac informácií o týchto súboroch.

Ako na to: Učíme deti správne rozprávať

Tablety, mobily, televízia,... Ak sa ani vaša ratolesť nedokáže od týchto „výdobytkov“ odtrhnúť, mali by ste byť v strehu. Hrozí totiž, že sa jej rečové schopnosti nevyvinú správne a v potrebnom čase. Viacerí pedagógovia i logopédi čoraz naliehavejšie na tento problém upozorňujú.
Čítať ďalej

Zaneprázdnenosť rodičov i technológie dneška, ktoré lákajú zaujímavým obsahom a jednoduchosťou používania. Tak by sa dali zhrnúť príčiny toho, že dnešné deti aj po nástupe do škôlky nevedia správne skladať vety, artikulovať či vysloviť niektoré hlásky. Aj keď je vývoj reči do určitej miery individuálny, nie vždy sa môže rodič spoliehať práve na to.

Čo je v norme?

Od prvého slova a slabík by sa mala slovná zásoba postupne rozširovať. Napríklad už u 14. mesačného dieťaťa by mala obsahovať päť výrazov. V 22. mesiaci sa učí jednotlivé slovíčka kombinovať. Po dovŕšení dvoch rokov začína používať približne 200 slov. Pred nástupom do škôlky je dôležité nielen rozširovať zásobu, ale najmä trénovať správnu výslovnosť a skloňovanie slov.

Kde robíme chyby?

Ak si rodičia problém v rečovej komunikácii dieťatka nevšimnú, prípadne si ho nepripúšťajú, môžu byť upozornení zo strany pediatra či pedagóga. V takom prípade dostanú odporúčanie na návštevu logopéda. Aby ste sa neocitli v podobnej situácii, máme pre vás niekoľko rád, ako svojmu drobcovi pomôcť.

  • Rozprávajte sa s deťmi často a nahlas. Najideálnejšie je začať hovoriť už na malé bábätko. Vo vyššom veku učiť názvy predmetov a neustále ich opakovať. Ak sa dostanete do štádia, kedy dieťa samé vyvinie iniciatívu niečo povedať, snažte sa zopakovať potenciálnu „vetu“, pokračujte v „rozhovore“.

  • Čítajte mu z knižiek. Jedna z činností, ktoré sme my v detstve milovali. Avšak dnes svojím ratolestiam radšej zapneme televíziu, dáme do ruky tablet, čo nie je veľmi šťastné rozhodnutie. Deti rady napodobňujú a čítanie od rodičov ich dokáže naučiť správne artikulovať.

  • Opakujte si spolu krátke veršíky, riekanky, básničky.

  • Televíziu, mobily a tablety len výnimočne. Počuli ste už o tom, že detský mozog je ako špongia? Doslova nasávajú všetky informácie, ktoré sa k nim dostanú. Je to celkom prirodzené a žiadané, aby sa správne rozvíjali a duševne rástli. V prípade techniky je to však skôr na škodu. Zbytočne ich zahlcujú informáciami, ktoré ešte nevedia vyhodnotiť ani filtrovať.

  • Majte na pamäti, že každé dieťa je výnimočné. Preto sa nesnažte to svoje porovnávať s kamarátkiným. Ak sa aj po čas vyskytne v reči chybička, nekarhajte. Ideálne je, ak svojmu dieťaťu odpoviete s menším dôrazom na problematickú hlásku či slovo.

  • Základom je motivácia. Aby deti takýto denný „tréning“ bavil, spravte z neho zábavu; vymýšľajte rôzne hry, či drobca odmeňte zdravou ovocnou kapsičkou alebo výživou OVKO. Držíme vám palce!